|
Post by Theis on Jan 20, 2009 20:00:59 GMT 1
Theis listede ind i krostuen og gik fra gæst til gæst med hænderne tiggende fremme. Det var tredje gang i løbet af dagen han kom, fordi krofatter og hans hjælpere hele tiden sendte ham væk igen, men drengens tydelige fattigdom fik ikke mange til at trække pungen op. Egentligt var det klogt, da den næste kvinde der gav ham en mønt mistede sit perleklædte læderarmbånd sammen med pengene. Drengen kiggede op og så ud over krostuen, men krofatter havde endnu ikke opdaget ham.
|
|
|
Post by spurv on Jan 20, 2009 20:15:52 GMT 1
ea åbnede døren ind til kro stuen hun var træt af at have fløjet. der var sket en del, hun havde lige været ind og besøge hertuginden af dark, men nu var hendes hvide kjole flænset i bunden så man kunne se rimeligt højt op på hendes lår. den var støvet og der var en enkelt blodsdrbe på den. hun rængte til noget vand. en blå kappe dækkede hendes hvide vinger, og hendes hår hang løst påtrods af sit snavsede tøj virkede hun stadigt meget lys selvom det lys skær der stod om hende blev skjult*det nok meget godt* hun trængte til noget vand og kunne mærke hvor meget hun trængte til det. hun bar inge smykker på nær en enkelt enlig ørering i højer øre det var et lille sølv kors
|
|
|
Post by Theis on Jan 20, 2009 20:29:19 GMT 1
Theis gik endnu et par omgange rundt før han opdagede den lysende, hvid kvinde. Eller, hvid var hun ikke, bare meget lysende... Og bleg og lyshåret, og efter hans uprofessionelle skøn var hun meget smuk. Og hun virkede rig, selvom hendes tøj var flænget og beskidt, og hun virkede træt og udkørt. "En lille mønt til en lille dreng?" spurgte han og gik frem mod kvinden.
|
|
|
Post by spurv on Jan 20, 2009 20:32:03 GMT 1
hun smilte da hun så en dreng hn virkede til også at have brug for mad " er du sulten" spurgte hun med en utrolig blid stemme. der virkede meget fin. hun betragtede ham med et venigt smil. der var meget mørke i kronen men hun var van til at færdes overalt på jorden så det gjorde ikke så meget
|
|
|
Post by Theis on Jan 20, 2009 20:37:22 GMT 1
"Du... vil give mig mad?" spurgte Theis undrende, som om han aldrig havde hørt noget så dumt som at give en fattig, fremmed dreng gratis mad. Men måske var det heller ikke gratis. "Hvad vil du have af mig? Hvorfor vil du give mig mad?" Der var et stædigt drag om hans mund, og han virkede fast besluttet på at stride imod hende, hvad hun en svarede.
|
|
|
Post by spurv on Jan 20, 2009 20:45:54 GMT 1
hun så undrende ned på ham hvis han kunne modtage penge kunne han vel også modtage mad " ikke noget" sagde hun ærligt og så på ham med et venligt smil men tængte sig s om " men hvis du har lyst kan du holde mig ved selskab mens vi spiser, " sagde hun roligt det ville være rat at have en at tale med i det halv skumle kro rum hvor mange var fulde..
|
|
|
Post by Theis on Jan 20, 2009 21:02:39 GMT 1
"Folk giver ikke sådan nogen som mig mad," sagde Theis bare. Medmindre de er den underlige prinsesse Meria, som var sød, tilføjede han i tankerne. "Og jeg har ingen penge... Og krofatter smider mig ud hvis han ser mig herinde igen, måske melder han mig ligefrem." Alligevel gik han surmulende med den lysende fremmede til et bord.
|
|
|
Post by spurv on Jan 20, 2009 21:07:06 GMT 1
hun smiede og satte sig ned overfor drengen " da ikke når der er betalt for dig" sagde hun roligt og tilkaldte jeneren " kan jeg på brød og frugt til to" spurgte hun med et blidt smil til manden. og kiggede over på dringen " hvad vil du ha og drikke" spurgte hun og så på ham med øjne der var klare blå som himlen på en sommer dag
|
|
|
Post by Theis on Jan 20, 2009 21:14:55 GMT 1
"Det ved jeg ikke," sagde Theis, helt forvirret over spørgsmålet. Han var kun vandt til at drikke gammelt vand, og kunne knap huske hvad han havde fået på slottet. "Frugtsaft?" Han rynkede panden. "Men, jeg forstår dig stadig ikke. Det er da kun dumm... kun folk der er lidt... det er da ikke rigtigt at.. man giver da ikke nogen noget..." Theis tav, ude af stand til at formulere sig på en korrekt og ikkestødende måde.
|
|
|
Post by spurv on Jan 20, 2009 21:17:13 GMT 1
hun smilede og så kort op på tjerneren " et stort glas frugtsaft og et stort glas koldt vand2 sagde hun varmt og tjerneren forsvandt med et lille buk hun smilede " at gi kan være glæde nok i sig selv" sagde hun varmt " desuden så dør jeg ikke af at gi noget mad til en der har brug for det" sagde hun venligt og mødte hans blik igen med øjende
|
|
|
Post by Theis on Jan 20, 2009 21:22:20 GMT 1
"De rige har alt, og alligevel er det kun Meria der giver," mumlede han, og blev grebet af en pludselig og uudgrundelig sørgmodighed. Han var lige ved at græde, men ville ikke vise svaghed og holdt gråden tilbage. "De rige er næsten allesammen grådige og onde." Han bed sig i en beskidt negl og så op på hende. Hun var så mærkelig, og hun lyste... han havde ikke hørt om noget lignende før.
|
|
|
Post by spurv on Jan 20, 2009 21:25:20 GMT 1
hun smilede bare sødt " så dan er det ikke alle steder, men du lyder til at kunne li hende maria" sagde hun varmt hun kunne mærke hans pludelig trist hed. en tjener kom med tingende. der var et stort fd med frugt og en nybagt brød, hans tilte vandet foran drengen og djusen foran ea hun smilede og takkede ham og så ned i kruset " how det ikke mit, her " hun ragte ham det og tog vandt
|
|
|
Post by Theis on Jan 20, 2009 22:04:03 GMT 1
Han stirrede ned i kruset. "Meria er bare en jeg mødte. Hun er ikke så speciel." Det var ikke rigtigt. Meria var trods alt prinsesse, og kunne kun være speciel. "Men jeg har ikke mødt andre rige end hende, som gav mig mad. Er du rig?" Følelsen af tristhed forlod ham ikke, men han forsøgte at ignorere den. Kroværten så over mod dem og fnøs, men gik ikke hen for at smide ham ud igen.
|
|
|
Post by spurv on Jan 20, 2009 22:07:19 GMT 1
hun smilede og trak på skuldrende "det kommer an på hvordan man ser på det" sagde hun bldit og tog en stor slurk af vandet. lettelsen strømmede igennem hendes krop og man kunne se det på det så smilede hun og så på ham. hun kunne mærke han var trist. " jeg er ea, hvem er du" spurgte hun blidt for at prøve at få hans tanker hen på noget anden. hun tog en drue og spiste mens hun kiggede. brødet duftede herligt
|
|
|
Post by Theis on Jan 21, 2009 19:54:14 GMT 1
"Du har penge til mad," mumlede Theis surmulende. "Og jeg er ingen. I hvert fald ikke i følge de højere folk. Jeg er bare..." En gadedreng, en tyv, en morder, et kryb, en rotte, en varulv, en... Der var mange ting at sige, og han ønskede ikke at sige noget, men valgte at det ikke kunne skade at fortælle hende hans navn. "Jeg hedder Theis," sagde han, og undgik med vilje at sige efternavnet.
|
|